نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1908
-
الف
+

مراسم ویژه نوروز در مرز ایران، افغانستان و ترکمنستان برگزار می شود

مراسم ویژه نوروز امسال در مرز ایران، افغانستان و ترکمنستان برگزار می شود.

دو شهرستان(ولسوالی) تایباد و سرخس که دارای مرز مشترک با کشورهای افغانستان و ترکمنستان هستند نوروز امسال برای اولین‌بار شاهد برگزاری میدان‌های مشترک آداب و رسوم نوروزی خواهند بود.

به گزارش آی فیلم 2، «فرید جواهرزاده» دبیر ستاد جشن‌های نوروزگاه  استان(ولایت)خراسان رضوی اظهار داشت: در نوروزگاه‌ها جلوه‌های آیین‌های نوروزی، برگزاری موسیقی محلی و مقامی، معرفی آداب و رسوم و سنن نوروزی همراه با مردم‌شناسی، جشنواره غذاهای سنتی، پوشاک محلی و بازی‌های ایینی و بومی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی افزود: همزمان با نوروز 97 در 12 شهرستان و مکان رویداد این نوروزگاه برپا شده است.

شهرستان گناباد، درگز، نیشابور، سبزوار، تربت جام، خواف، کلات، طرقبه و شاندیز و خانه ملک، موزه بزرگ خراسان، نمایشگاه بین‌المللی مشهد نوروزگاه‌های فعال خراسان رضوی در ایام نوروز هستند.

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، به نقل از دبیر ستاد جشن‌های نوروزگاه خراسان رضوی گزارش داد: در نوروز 97 طرح جدیدی از سوی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح شده است که طی ان استان‌(ولایت) های مرزی که دارای مرز مشترک با کشورهای همسایه هستند می‌توانند به برگزاری میدان‌های مشترک نوروزی اقدام کنند، از این رو در دو نقطه مرزی استان(ولایت) خراسان رضوی نیز شاهد برگزاری نوروزگاه خواهیم بود.

جواهرزاده بیان کرد: نوروز 97 برای اولین بار در دو شهرستان تایباد و سرخس به منظور داشتن مرز مشترک با کشورهای افغانستان و ترکمنستان شاهد برگزاری میدان‌های مشترک هستیم.

وی افزود: طی هماهنگی با مقامات سیاسی شهرستان‌ها و وزارت امور خارجه مقرر شد گروه‌های آیینی و موسیقی افغانستانی و ترکمنستانی در این نوروزگاه‌ها حضور یافته و در کنار هنرمندان ایرانی به اجرای برنامه بپردازند.

دبیر ستاد جشن‌های نوروزگاه خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی می‌شود نوروزگاه‌ها به صورت بین‌المللی و با حضور شخصیت‌های فرهنگی و هنری دو کشور و استقبال گسترده مردم محلی روبه‌رو شود، امیدوارم بتوانیم از این ظرفیت برای معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور و استان(ولایت) استفاده کنیم.

مشاور مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی تصریح کرد: شروع نوروزگاه‌های ایران با حضور مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و محب خدایی رئیس ستاد خدمات سفر کشور دوم فروردین‌ (حمل) در محل آرامگاه فردوسی مشهد افتتاح خواهد شد.

ح ح/ ن ذ

نظر شما
ارسال نظر